Bahasa Melayu eksklusif untuk calon SPM

Jumaat, 3 April 2020

Istimewa untuk pelajar saya- Sekilas senyuman semusim PKP

Cerita 1 :
.
Semangat Mengajar Murid-murid
.
Cikgu Siti seorang guru yg selalu bersemangat mengajar murid-muridnya. Amat bersemangat mengajar di kelas, beliau sering kali termakan waktu guru lain yg masuk kelas selepas dia. Ada sisi baik, tetapi ada juga sisi buruknya. Sisi baiknya, murid dapat belajar lebih daripada yg sepatutnya mereka dapat dlm satu hari itu. Sisi buruknya, murid tidak suka kerana masa mengajarnya terlalu lama, murid-murid jadi bosan. &, guru lain tidak boleh menggunakan masa maksimum mereka utk mengajar.
.
Suatu ketika, Cikgu Siti mendpt giliran jadual mengajar pd akhir waktu sekolah. Semua murid merungut & mengeluh, "Hummph mesti dah.. kita balik lewat hari ni! Haih laparlah nanti… sebab lewat makan tengah hari………..!"
.
Cikgu Siti yg berasa tidak selesa dgn tingkah laku murid-murid di kelas itu, akhirnya menghentikan pembelajaran dgn memberi soalan. "Kalau ada sesiapa yg boleh jawab soalan saya, semua boleh balik awal. "
.
Tiba-tiba, kapur melayang mengenai papan tulis.
.
"Siapa yg melempar kapur ni?" bentak Cikgu Siti.
.
Bob pljr paling nakal di kelas itu langsung angkat tangan, "Saya, cikgu .. Horeeeyyyy, kita boleh balik awal ari ni!"
maxresdefault.jpg
Cerita 2 :
Sekilas senyuman semusim PKP
.
Ayah Menasihati Anak Degil
.
Seorang ayah sedang serak tekak menasihati anak lelakinya yg degil, keras kepala. Anaknya ini, malas ke sekolah. Kerja sekolah tak pernah siap. Sianak hanya senyum bila keno maroh. Akhirnya, siayah pun hilang sabar, beri amaran ko anoknya.
.
Ayah: "Abe, Mu kalau perikso kali ini markah mu merah belako , mu jange panggil aku AYAH lagi!!"
Anak: "Baik, ayah.."
.
Keesokan harinya, ayah pun bertanya kepada si anak.
Ayah: "Bagaimana hasil periksomu, kali ni abe ?"
Anak: "H:ancurrrrrrsssss, Brother!!"
.
Ayah merenung tajam ke arah sianak…….!(hatinya berkata-kata, ni anak ko onak ni……??)
Anak terus memeluk ayahnya
Dan…….. menyerahkan skrip keputusan peperiksaannya yg CEMERLANG! Kali ni benar-benar cemerlang
.maxresdefault.jpg
CIKGU MURID
Murid-murid: Selamat pagi, cikgu.
Cikgu: (Menengking) Mengapa selamat pagi sahaja?Petang dan malam awak doakan saya tak selamat?
Murid-murid: Selamat pagi,petang dan malam cikgu!
Cikgu:
Panjang sangat! Tak pernah dibuat oleh orang! Kata selamat sejahtera!
Senang dan penuh bermakna. Lagipun ucapan ini meliputi semua masa dan
keadaan.
Murid-murid: Selamat sejahtera cikgu!
Cikgu: Sama-sama,
duduk! Dengar sini baik-baik . Hari ini cikgu nak uji kamu semua
tenteng perkataan berlawan. Bila cikgu sebutkan perkataannya, kamu
semua mesti menjawad dengan sepat, lawan bagi perkataan-perkataan
itu,faham?
Murid-murid: Faham, cikgu!
Cikgu: Saya tak mahu ada apa-apa gangguan.
Murid-murid: (senyap)
Cikgu: Pandai!
Murid-murid: Bodoh!
Cikgu: Tinggi!
Murid-murid: Rendah!
Cikgu: Jauh!
Murid-murid: Dekat!
Cikgu: Berjaya!
Murid-murid: Usno!
Cikgu: Salah!
Murid-murid: Betul!
Cikgu: Bodoh!
Murid-murid: Pandai!
Cikgu: Bukan!
Murid-murid: Ya!
Cikgu: Oh Tuhan!
Murid-murid: Oh Hamba!
Cikgu: Dengar ini!
Murid-murid: Dengar itu!
Cikgu: Diam!
Murid-murid: Bising!
Cikgu: Itu bukan pertanyaan, bodoh!
Murid-murid: Ini ialah jawapan, pandai!
Cikgu: Mati aku!
Murid-murid: Hidup kami!
Cikgu: Rotan baru tau!
Murid-murid: Akar lama tak tau!
Cikgu: Malas aku ajar kamu!
Murid-murid: Rajin kami belajar cikgu!
Cikgu: Kamu gila!
Murid-murid: Kami siuman!
Cikgu: Cukup! Cukup!
Murid-murid: Kurang! Kurang!
Cikgu: Sudah! Sudah!
Murid-murid: Belum! Belum!
Cikgu: Mengapa kamu semua bodoh sangat?
Murid-murid: Sebab saya seorang pandai!
Cikgu: Oh! Melawan!
Murid-murid: Oh! Mengalah!
Cikgu: Kurang ajar!
Murid-murid: Cukup ajar!
Cikgu: Habis aku!
Murid-murid: Kekal kami!
Cikgu: O.K. Pelajaran sudah habis!
Murid-murid: K.O. Pelajaran belum bermula!
Cikgu: Sudah, bodoh!
Murid-murid: Belum, pandai!
Cikgu: Berdiri!
Murid-murid: Duduk!
Cikgu: Saya kata USNO salah!
Murid-murid: Kami dengar BERJAYA betul!
Cikgu: Bangang kamu ni!
Murid-murid: Cerdik kami tu!
Cikgu: Rosak!
Murid-murid: Baik!
Cikgu: Kamu semua ditahan tengah hari ini!
Murid-murid: Dilepaskan tengah malam itu!

Cikgu: (Senyap dan mengambil buku-bukunya keluar.)
images (29).jpg


Nyonya Kaya
Pada suatu hari, seorang Nyonya bernama Nyonye Mei Lee datang ke KL untuk kali pertama selepas menang loteri.
Beliau check-in di sebuah hotel mewah dan seorang pelayan membawakan begnya menuju ke bilik penginapan Nyonya Mei Lee.
Nyonya Mei Lee dengan girangnye mengikuti langkah-langkah pelayan itudan ketika pelayan tersebut menutup pintu, Nyonya Mei Lee melihat kesekeliling.Beliau tetiba menjadi marah lalu berkata kepada pelayan tersebut.
Eksekius mi, lu jan ingat wa tua, mali dari kampung, tatak (takde) tau tutuk hotel.. sudah baya latut latut (ratus ratus), lu kasi ini bilik ka??!! kicik!! tatak tibi, tatak lemari tatak apa pun??? katil mau titun (tidur) pun tatak????, haiyyaaa.. mau tipu olang ka??!!"
Lalu pelayan itu pun menjawab, "Sabar Nyonya, ini baru lift,maaa...."

images (23).jpg
PECAT

Majikan : Kamu di pecat!
Pekerja  : Tapi saya tidak melakukan apa-apa!!
Majikan : Itu lah sebabnya mengapa kamu di pecat…

Kokka-fabric-with-purple-cherry-blossoms-flower-Japan-168426-1.jpg
Panggilan sayang kepada isteri...
Kamal diundang kawannya makan malam.
Mizal, si tuan rumah, memanggil isterinya dengan kata- kata Sayang... Manis... Cintaku... Sayangku...Kasihku... dan seumpamanya.
Kamal memandang Mizal dan berkata, "Romantis sekali, setelah berpuluh tahun menikah, kau tetap memanggil isterimu dgn kata-kata itu."
Mizal mengangkat bahu dan berbisik, "sebenarnya, aku lupa namanya sejak tiga tahun lalu."



Tiada ulasan:

Catat Komen

Jangan Tiru