Bahasa Melayu eksklusif untuk calon SPM

Selasa, 20 Februari 2018

Bacaan santai untuk calon SPM -senyum seindah suria..



Cerita Lucu:
ada apa encik?
Seorang penjual roti di langgar sebuah bas. Akibatnya, dia tercampak dari motor rotinya dan masuk ke dalam longkang..
entara itu rotinya bertaburan di atas jalan.. Sambil menyapu darah yang mengalir dari kepalanya.. dia terus merintih kesakitan.
Tak lama kemudian datanglah pihak polis menghampirinya dan bertanya..
"Ada apa encik..? Ada apa ?"
Dengan suara yang perlahan dan dengan merintih kesakitan.. penjual roti itu berkata,
"Adaaaaaa rotii kejuuuuuuu ... Adaaaaaa rotii coklaaaattt ..."

Hukuman untuk guru
Seorang wanita muda sedang menghadiri perbicaraan di Mahkamah kerana melanggar lampu merah. Dia menjelaskan kepada hakim bahawa dia seorang guru dan minta supaya perkaranya diselesaikan dengan cepat agar dia boleh segera kembali ke kelasnya.
 "Baik, baik," kata Hakim. "Jadi Anda seorang guru? Sudah bertahun-tahun saya menunggu kedatangan seorang guru dalam perbicaraan saya ini. Sebagai hukumannya. Sekarang Anda duduk di meja itu dan tulislah 'Saya tidak akan melanggar lampu merah lagi' sebanyak 500 kali."

Hari Yang Buruk
Seorang pemandu lori yang baru datang langsung meneguk habis isi gelas itu. Lelaki yang empunya gelas terus menangis. "Hei, jangan la nangis!" kata pemandu lori. "Aku cuma bergurau. Aku belikan kau minuman yang lain!"
 "Bukan itu masalahnya. Hari ini merupakan hari terburuk dalam hidupku. Pertama, semasa aku ke pejabat tadi bosku marah besar dan aku dipecat. Ketika mahu pulang, ternyata keretaku dicuri orang. Masa aku naik teksi, ternyata dompet dan kad kreditku tertinggal di dalamnya. Sampai rumah, isteriku tidur dengan tukang kebun. Aku meninggalkan rumah dan datang ke bar ini. Setelah berfikir panjang, aku mengambil keputusan untuk mengakhiri hidup aku, tiba-tiba kau pulak muncul meminum racun aku.

Namaku Aisyah
Pintu bilik dibuka dengan kuat dan mengejutkan sepasang suami isteri yang sedang tidur nyeyak...Seorang lelaki dengan wajah garang mengacukan senjata tajam ke arah si isteri....Perompak : "Sebelum kamu mati kubunuh, sebutkannamamu!"Isteri : "Na... nama sa... saya... Aisyah"Perompak : "Aisyah? nampaknya sama dengan nama ibuku.Aku tidak boleh membunuhmu," lalu dia mendekati sisuami dan sambil mengacukan senjatanya ia berkata,
Perompak : "Sebutkan namamu. Aku mesti tahu nama setiap orang yang menjadi korbanku."
Suami : "Namaku Irwan.. tapi.... semua orang memanggilku Aisyah....

Masa
Chot: Chet, skrang dah pukui brapa?
Chet: 3:15 petang.
Chot: (dgn mimik muka kehairanan) Aku pelik lar,awat sumer orang nak menipu dengan aku ari nih?
Chet: Awat lak? Bila lak aku tipu hang?
Chot: Sepanjang ari aku dok tanya masa kat orang, dan sepanjang ari jugak la aku dapat jawapan yang berbeza. Tak dak sorangpun yang bagi jawapan yang sama...

Cerita Lucu: 
Pak Pandir ada Handphone
Satu ketika di sebuah kampung jauh di pendalaman Pahang, seorang pegawai kerajaan terlihat Pak Pandir mempunyai telefon bimbit…
 “Wah Pak Pandir …ada henpon …ada line ka dekat sini …?”
Jawab Pak Pandir:
 “Sini takda line, tapi kalau encik mahu talipon saya punya henpon, bagitahu saya awal-awal, saya boleh pergi ke bandar Rompin, sana ada Line”

Di larang memotong
Seperti biasa Pak Pandir hendak pergi memotong getah. Mak Andeh akan menyediakan peralatan Pak Pandir. Pak Pandir pun pergilah nak memotong getah.
"Hati-hati ya bang semasa tepi jalan besar tu nanti!" pesan Mak Andeh.
Pak Pandir akan berjalan kaki melalui sebuah jalanraya untuk sampai di kebun getahnya. Semasa Pak Pandir berjalan di tepi jalanraya besar tersebut, ada sebuah papan tanda yang baru dipasang betul-betul di depan kebunnya. Selepas dia membaca papan tanda tersebut, dia pun pulang hampa.
Mak Andeh heran Pak Pandir pulang semula ke rumah lalu bertanya, "Kenapa Bang?"
Pak Pandir pun menjawab, "Sejak bila la kerajaan tak bagi kita memotong getah. Diletaknya papan tanda besar di tepi jalan depan kebun kita tu papan tanda 'DILARANG MEMOTONG'.

Bil telefon
Bil telefon sebuah keluarga naik melambung. Suami telah memanggil semua ahli keluarga untuk berbincang;
Suami : Ini dah melampau. Gunakan telefon sesuka hati. Ayah tak gunakan telefon rumah, ayah gunakan telefon tempat ayah bekerja.
Isteri : Saya pun sama juga, gunakan telefon tempat saya bekerja.
Anak : Oh sori..saya gunakan SMS sahaja. Untuk panggilan saya gunakan telefon tempat saya bekerja juga.
pekerja pembantu rumah @ Bibik : Jadi apa masalahnya? Semua orang gunakan telefon tempat bekerja. Sama juga dengan saya!!!...

Bersalin
Seorang lelaki telefon hospital untuk memberitahu yang isterinya nak bersalin. Dan jururawat hospital menjawab telefon lelaki tersebut.
Lelaki: "Hello... tolong saya sebab isteri saya nak bersalin!"
Jururawat: "Sila bertenang... ini anaknya yang pertama ke?"
Lelaki: "Apa la punya b*ng*ng... ni laki dia la!"
Jururawat: "Pulak... "

Cucu gila
Seorang atuk tegur cucu dia yang tak cemerlang dalam peperiksaan
Atuk: Tengok kawan-kawan sebaya cu, semua lulus tinggi-tinggi. Cu ini asyik internet, tv atau main bola. Bila nak belajar? Besar nak jadi apa? (Atok marah tahap tertinggi)
Cucu: Atok asyik bandingkan dengan kengkawan yang lain. Cu tak pernah pun marah bila atok tak sama seperti kawan-kawan sebaya atok yang lain.
Atuk: Tak sama apanyerr?
Cucu: Kawan-kawan sebaya atok semua dah jadi arwah kan?

Orang asli
Tiga orang Asli menaiki motosikal dan ditahan polis trafik.
Namun penunggang motor tersebut tidak berhenti.
Setelah sampai ke pekan, orang asli tadi menurunkan penmboncengnya dan kembali menemui polis trafik tadi..
polis trafik tu terkejut, "ni nak minta kena saman la ni.." katanya dalam hati...
orang asli : maaf tok, tadi tak muat, skg da boleh tumpang...
polis trafik: ???????

Orang asli
Orang Asli Dan Polis
orang asli : selamat pagi tuan
polis : selamat pagi
polis : apa hal
orang asli : saya nak buat repot tuan
polis : fasal apa tu
orang asli : kawan saya di baham harimau
polis : pukul berapa
orang asli : dia tak pukul, terkam
polis : habis?
orang asli : tak habis, tinggal kepala

Panggilan sayang kepada isteri...
Kamal diundang kawannya makan malam.
Mizal, si tuan rumah, memanggil isterinya dengan kata- kata Sayang... Manis... Cintaku... Sayangku...Kasihku... dan seumpamanya.
Kamal memandang Mizal dan berkata, "Romantis sekali, setelah berpuluh tahun menikah, kau tetap memanggil isterimu dgn kata-kata itu."
Mizal mengangkat bahu dan berbisik, "sebenarnya, aku lupa namanya sejak tiga tahun lalu."

Bunyi Apa Tu??
Ini cerita yang berlaku beberapa tahun lepas. Dua sahabat, Dol dan Man sedang pulang dari dari kerja pada pukul 2 pagi. Tayar motor pancit pula di pertengahan jalan. Jadi, terpaksalah mereka sorong. Sampai di satu simpang, Dol dan Man mengambil jalan pintas. Mereka berdua sudah tahu bahawa dengan melalui jalan pintas, mereka akan menempuh sebuah perkuburan cinta. Seram juga dua orang jejaka ini tetapi sengaja sembunyikan ketakutan sambil membuat lawak. Tiba-tiba terdengar bunyi ketukan pada batu. Bulu roma Dol dan Man mula menegak.
Kemudian nampaklah bayang-bayang orang sedang mengetuk sesuatu di sebuah kubur. Rupa-rupanya seorang Cina tua sedang memahat batu kubur.
"Aiya apek, lu apa bikin kerja malam-malam? Bikin orang takut saja.
Esok siang buat la," kata si Dol marah.
"Aiya, itu bodo punya olang aaa, gua punya nama pun talak betul  tulis," kata apek tersebut.

Pendek dan Panjang
seorang murid yang baru berpindah sekolah ditanya oleh guru kelasnya
Guru : Kamu ni murid baru kan?
Murid : Ya.....cikgu!
Guru : Nama kamu siapa?
Murid : Mat.
Guru : Nama panjang kamu?
Murid : Matttttttttttttttttttttttttttttttt. cikgu!
Guru : Besok saya gelak!!

Ok, dah kena!
Seorang ibu mahu mengundur kereta, seperti biasa dia cakap dengan anaknya. Anak dia ini baru berumur 8 tahun. Dia cakap “Mak nak undur kereta, kalau kena cakap ye!”
“Ok!” kata anak dia.
Si ibu pun undur keretanya.
“Lagi mak undur lagi” kata anak dia.
“Lagi lagi” kata anak dia.
Si ibu pun undur lagi, tiba-tiba “DAMM” kereta yg dia undur tu terlanggar
pokok kat belakang.
Anak dia pun menjerit” OK! Mak, dah kena!”

Siapa tu???
Seorang penjenayah tua yg menyorok di pinggiran kampung sedang sakit tenat. Dia sedang berbaring di atas katil lusuhnya. Tiba-tiba terdengar ketukan keras di pintu luar.
 “Siapa di luar?” teriak orang tua itu dengan ketakutan.
 “Saya Malaikat Maut!”
 “Oh, syukurlah. Saya ingat yang datang anggota Polis !”

Ilmu Hitam
Rumahtangga Minah dan Wahid selalu mengalami krisis. Tidak kira siang atau malam, mereka akan bertengkar. Setiap pertengkaran pastinya menggangu jiran tetangga.
“Kalau aku mati, aku akan menjadi hantu dan mengorek tanah di depanku untuk keluar mencekik engkau,” terdengar pekikan si Wahid. Jiran yang mendengar terkejut besar dengan ugutan si Wahid terhadap isterinya kerana diketahui Wahid mempunyai ilmu hitam yang sangat luar biasanya.
Beberapa hari berlalu. Wahid ditemui mati akibat mangsa langgar lari. Walaupun benci, tetapi sebagai isteri Minah tetap menguruskan pengebumian suaminya dengan baik. Seminggu selepas itu, jiran tetangga amat kehairanan melihat Minah yang langsung tidak merasa takut dengan ugutan suaminya dahulu.
“Engkau tidak takut dengan sumpah suami kau dulu?” tanya jirannya.
“Tidak!” jawab Minah.
“Biarkan saja dia mengorek tanah. Aku dah tanam dia mengadap kebawah!”

Berapa Jumlahnya??
Tiga orang perompak berjaya merompak sebuah bank di ibu kota..
Apabila sampai di tempat persembunyian... mereka bercadang hendak membahagi-bahagikan wang yang telah dicuri tadi..
"Mari kita bahagikan wang ini secepat mungkin dan terus lari keluar negara..!" kata bos
Tiba2 mereka jadi pening kerana terlalu banyak wang yang ada diatas meja itu dan tidak larat hendak mengira kesemua sekali...
Tiba-tiba salah seorang dari mereka berkata..
"Apa susah2.. malam ni kita tidur aje.. esok pagi kita tengok dalam akhbar.. berapa jumlah wang ini"

KERJA RUMAH
Seorang guru sedang bertanyakan kepada seorang anak muridnya.
GURU: Ali, mengapa awak tidak membuat kerja rumah yang cikgu beri ?
ALI: Emak saya beritahu saya supaya tidak buat kerja rumah
GURU: Mengapa emak awak berkata begitu ?
ALI: Kerana semua kerja rumah emak saya yang buat.

TAK BERANI CURI
Di zoo, sorang pekerja dimarah ketuanya.
Ketua: Apsal kamu tak kunci kandang singa ni semalam? Bahaya betul.
Pekerja: Tak perlu risau, boss, mana ada orang berani nak curi singa ni.

PECAT
Majikan : Kamu di pecat!
Pekerja  : Tapi saya tidak melakukan apa-apa!!
Majikan : Itu lah sebabnya mengapa kamu di pecat…

ATOK SIAPA LEBIH KUAT
Tiga sekawan berusia 5 tahun bercerita tentang kehebatan datuk masing-masing.
Eman : “Datuk aku kuat…. Kalau bertanding silat, tak pernah kalah.”
Emon : “Datuk aku lagi kuat. Dia pernah tumbangkan seekor kerbau yang tengah mengamuk.”
Eman : “Datuk kau kuat tak, Emin?”
Emin : “Aku rasa datuk aku lagi kuat daripada datuk kau berdua. Dah 20 tahun dia tinggal dalam tanah, sampai sekarang tak keluar-keluar lagi.”
Eman dan Emon : “Ye laaa…. kuatnya datuk kau.”

DERMA
Cerita ini bermula apabila seorang lelaki datang ke sebuah rumah untuk meminta derma. Derma untuk rumah orang-orang tua. seorang budak pun membuka pintu.
budak : derma ape bang?
lelaki : derma untuk rumah orang-orang tua. adik ada apa-apa untuk didermakan?
budak : nanti jap.saya ambilkan atuk saya.
lelaki : ?????

Bapa
Man: Bapa aku hebat. Dia polis. Semua orang takut ngan dia.
Ali: Eleh, bapa aku lagi terer. Kalau dia suruh orang tunduk, mesti orang tu tunduk.
Man: Wow! Bapa kau keja apa?
Ali: Tukang gunting rambut




BM SPM -Bacaan santai - KOLEKSI EKSKLUSIF / TERKINI PANTUN DUA KERAT

 

KOLEKSI  EKSKLUSIF / TERKINI  PANTUN  DUA KERAT


1. Ada ubi ada batas, Ada hari boleh balas
2. Air diteguk minum segelas. Gembiranya esok tiada kelas.
3. Alor Lintang Pangkalan Pegoh.Jelaskan hutang jangan bertangguh
4. Anak desa leka bercerita. Budi bahasa budaya kita
5. Angan-angan pergi  pekan. Basuh tangan sebelum makan
6. Angkat  tangan tepuk-tepuk. Awak jangan suka menyampuk
7. Atas kotak banyak  habuk. Boleh tak jangan sibuk
8. Atas para  periuk belanga. Tolong kira berapa semua.
9. Atas peti ada tepung. Pabila cuti baliklah kampung
10. Atas  peti ada pelita.  Ada hati nak kat kita
11. Ayam berkokok atas titi. Orang merokok cepat mati
12. Ayam denak tepi paya. Dia anak orang kaya.
13. Banggol Juddah seri negeri. Selesai sudah tugas diberi
14. Banyak lumpur dalam paya. Jangan campur urusan saya
15. Banyak nyamuk waktu petang. Badan gemuk hati senang
16. Banyak udang banyak garam. Banyak orang banyak ragam
17. Belah kelapa pakai parang. Jadi  bapa janganlah garang.
18. Berdiri bongkok  balik tiang. Ayam berkokok hari nak siang
19. Berniaga buluh kasap .   Untung hilang modal lesap
20. Buah beluluk buah kepayang.Dimakan mabuk dibuang sayang.
21. Buah betik, tembikai susu. Rupa cantik tapi bisu
22. Buah ceri simpan di peti. Sedang mencari si buah hati.
23. Buah kecupu dalam perahu. Awak tipu, saya tahu.......!
24. Bubuh lemang dalam nyiru. Awak memang suka meniru
25. Budak kecik angkat kotak,. Perut buncit kepala botak
26. Bukit  Jawa, memetik lada. Haiih....Isteri tua...syhh.... suami muda!!
27. Bunga cengkih goreng berminyak. Terima kasih banyak-banyak
28. Bunga melati tepian paya. Sampai hati tinggalkan saya
29. Bunga tongkin bunga raya. Saya miskin awak kaya
30. Burung gagak tepi paya. Jangan berlagak depan emak ayah saya.
31. Burung pipit makan padi. Bukan sedikit tuan berbudi
32. Cantik berdandan intan kesuma. Bulan ramadan bakal menjelma.
33. Cantik mahkota, berkilat. Marilah kita kerjakan solat
34. Cepat lompat atas batu. Eheh, bolehkah saya bantu
35. Cincin sebentuk tanda muafakat. Cincin dua bentuk tanda terikat
36. Cit, cit  kata cicak. Isteri cantik  suami kacak
37. Dahulu parang sekarang besi. Dahulu sayang sekarang benci
38. Daripada cempedak baiklah nangka. Daripada tidak baiklah ada
39. Dengar cakap enggang makan buah belolok.Dengar cakap orang terjun masuk lubuk
40. Di celah batu ikan kelisa. Bantu membantu hidup selesa

41. Dinding rumah batu-bata. Buang sampah jangan merata.
42. Duduk berehat gembala lembu. Dengarlah nasihat ayah dan ibu
43. Emas bersadur tanjak raja. Jangan tidur waktu senja
44. Emas perak, tembaga suasa. Malas bergerak tidak merasa
45. Gendang gendut tali kecapi. Kenyang perut suka hati
46. Goreng ikan api perlahan. Engkau bukan menantu pilihan
47. Hari Ahad, Senin Selasa. Buat jahat dapat dosa
48. Hari esok tengah malam. Sebelum masuk beri salam
49. Hari rabu makan capati. Ayah dan ibu permata hati
50. Hati berdebar serba tak kena.  Apa kabar orang di sana
51. Hujung bendul dalam semak  Kerbau mandul banyak lemak
52. Hutan Bidur banyak terkukur. Awak tidur berdengkur-dengkur
53. Ikan paus ikan pari. Rasa haus lepas berlari
54. Ikan siakap ikan pari. Kenapa bercakap sorang diri
55. Ikan  disaji ikan  tenggiri. Jadikan mengaji amalan diri.
56. Inang puteri wajah ceria. Carilah isteri berhati mulia
57. Jual murah, beli belaka .Mak marah, padan muka
58. Kail ikan tepi paya. Awak bukan pilihan saya
59. Kata dulang paku serpih. Mengata orang dia yang lebih 
60. Ke kedai mamak pukul sebelas. Masakan emak memang first class
61. Keli masuk ruan keluar. Matahari masuk bulan keluar
62. Ketap ketip buluh nipah. Lepas  ratip  dapat upah
63. Kuala Pilah tampak tenang. Jomlah kita bertunang
64. Kura-kura dalam perahu.  Pura-pura tidak tahu
65. Lain dulang lain kakinya.  Lain orang lain hatinya         
66. Lain hulu lain parang. Lain dulu lain sekarang
67. Laju redah ikut titi. Aku sudah jatuh hati.
68. Makan ketupat sambal berlada. Buat jahat berpada-pada.
69. Makan roti sekaya. Ada bukti baru percaya.
70. Masak acar pakai cuka. Ha ha ha padan muka
71. Masak lemang taruh santan. Awak memang mata duitan
72. Masak pengat, kuih suji. Suka sangat kena puji
73. Mata pejam waktu petang. Jangan pinjam, jangan hutang
74. Melangkah arah pintu. Siapakah di luar tu.....
75. Menanti Syawal penuh ceria. Tak sabar nak raya.
76. Miang-miang keladi .Makin tua makin menjadi-jadi
77. Naik rakit, naik perahu. Hati sakit, siapa tahu
78. Nyonya beli berus. Ada petuanya kalau nak kurus
79. Orang berbudi kita berbahasa Orang memberi kita merasa
80. Orang kaya pergi belayar.Duit saya bila nak bayar



81. Orang sakit makan biskut. Banyak duit tapi kedekut
82. Pagi sabtu beli penganan. Sabar itu teras keimanan.
83. Paloh Rawa damai tenang.Cepatlah bawa rombongan meminang
84. Panas benar hari ini. Perkara onar perlu hindari.
85. Pasang pelita letak  sana. Putus cinta badan merana
86. Pasang pelita terang cahaya. Awak cinta pertama saya
87. Pasar malam beli baju. Adik diam tanda setuju
88. Pat-pat siku lipat ,  Siapa cepat dia dapat
89. Pecah kaca pecah gelas. Sudah baca harap balas
90. Pedada jati semalu kerakap. Ada hati malu nak cakap.
91. Pen merah, pen biru. Jangan marah I love you
92. Pergi ke pekan beli mempelam. Saya ucapkan selamat malam.
93. Pergi Kedah naik kereta.  Saya sudah jatuh cinta
94. Pergi pekan waktu senja. Kita makan saya belanja
95. Permata hiasan cantik berkilat. Emak pesan jaga solat
96. Petik kelapa pagi- pagi. Jangan lupa gosok gigi
97. Pinggan tak retak nasi tak dingin. Orang tak hendak kami tak ingin
98. Pisang sesikat sayur sebelanga. Tanda muafakat makan bersama
99. Pohon kelapa di tasik Cini. Takkan dah lupa kami di sini
100. Pokok manggis tepi huma. Adik manis siapa nama

101. Pokok selasih tepi bendang. Sungai bersih cantik dipandang
102. Pucuk kemidi, buah celagi. Kalau sudi datanglah lagi
103. Pucuk paku cecah budu. Sebutlah namaku kalau rindu
104. Pucuk  silum hijau warnanya. Saya belum ada yang punya
105. Pungut siput petang-petang. Tak jemput saya tak datang
106. Putih melepak Tuan Puteri. Saya nampak awak curi
107. Rambulan,  lembut cahayanya. Ada soalan segeralah tanya
108. Sarang semut dalam gelap. Orang berselimut selalu lelap
109. Seikat kesum, seikat pudina. Awak senyum ada makna
110. Saya kata itik awak kata ayam. Sudah kena jentik baru nak diam.
111. Sebab pulut santan binasa. Sebab mulut badan binasa
112. Siakap senohong, gelama ikan duri.  Bercakap bohong,lama-lama mencuri
113. Sik, sik batang pinang. Siapa berbisik dia nak bertunang
114. Sini pokok getah tu pokok getah. Tanya sepatah dia jawab sepatah
115. Sudah gaharu cendana pula.  Sudah tahu bertanya pula
116. Sungai Petani luas panjang.Ada bini mengaku bujang.
117. Susah payah main caklempung. Rindu ayah ibu,di kampung.
118. Tabtibau puyuh padang. Hilang pisau berganti parang
119. Tahan belat celah batu. Tunaikan solat lima waktu
120. Tak teh kayu api. Sudah letih jalan lagi.
121. Tak tumbuh tak melata .  Tak sungguh orang tak kata
122. Tanah paya tepi lombong. Pabila kaya jangan sombong
123. Tebang tebu saiz lengan. Ayah ibu diabai  jangan
124. Terang cahaya menahan jerat. Sayang dunia sayang akhirat.
125. Terbang jelatik tinggi di awan. Awak cantik lagi menawan
126. Tercengang-cengang harimau landak. Gigi jongang siapa hendak?
127. Terima kasih daun keladi  Kalau boleh hendak lagi
128. Terkumat-kumat nampak biawak. Saya penat tunggu awak
129. Tiang berlipat bersalut besi.  Cepat-cepat habiskan nasi
130. Tinggi rendah panjang lebar. Pergi sekolah mesti belajar
131. Tuan puteri cantik molek. Sudah beri minta balik
132. Tuku takal tuku takit. Budak nakal selalu sakit
133. Tunggu durian jangan cemas .Siapa kemudian kenalah kemas
134. Uda sakit, sakit tenat. Kerja sikit  terasa penat
135. Warna terang baju batik.Awak sekarang semakin cantik

Yang berminat nak  salin, salinlah. Berkongsi info adalah sesuatu yang sangat indah. Kalau ada  nak komen lagilah lebih inspiratif ! Koleksi pantun yang sama telah saya masukkan dalam blog saya yang satu lagi iaitu blog bahasa untuk semua - cikgu Maznah


BM SPM- kewajiban bertudung-Yang Wajib Ialah Menutup Aurat,



Yang Wajib Ialah Menutup Aurat, Antaranya Adalah Dengan Berjilbab atau Bertudung

     Apabila wanita menjaga auratnya daripada pandangan lelaki bukan mahram, bukan sahaja dia menjaga maruah dirinya,malah maruah wanita mukmin keseluruhannya. Harga diri wanita terlalu mahal. Sebab itu syariat menetapkan supaya wanita pakaiannya adalah pakaian yang longgar dengan  menutup seluruh badannya kecuali muka dan tapak tangannya.
    
    Menyentuh berkenaan pakaian wanita, alhamdulillah sekarang telah ramai wanita Malaysia menjaga auratnya, sekurang-kurangnya mereka telah memakai tudung. Di sana sini hari ini dapat kita saksikan para wanita kita memakai tudung. Pemakaian tudung penutup aurat sudah mula  menginsafi diri sebahagian besar wanita Muslimah  Malaysia yang patuh akan perintah Allah SWT. Kita melihat hari ini, mengikut status quo, dari orang bawahan hingga  ke orang atasan, dari peringkat pelajar-pelajar, guru-guru sekolah hinggalah ke pekerja-pekerja dan pegawai-pegawai dan majikan wanita di pejabat-pejabat sudahpun bertudung. Solat dan amal ibadah yang lain sama-sama kita sempurnakan. Situasi beginilah yang kita impi-impikan dalam sebuah negara Islam seperti di Malaysia.  Sesekali kita rasa insaf, rasa sayu. apabila melihat  seorang guru wanita  yang beragama Islam tetapi masih belum, masih tidak, bertudung. Insaflah, cikgu...! Pakailah tudung.....

     Pakaian bagi seorang wanita mukmin itu  bukan sahaja untuk menutup auratnya malah sekaligus memelihara maruahnya sebagai seorang wanita. Bagi wanita Islam.pakaian dan tudungnya   tidak menampakkan bentuk tubuh badannya, dan tidak keterlaluan berhias-hias yang  akan menjadi daya  tarikan negatif  bagi lelaki bukan muhramnya . InsyaAllah, pakaian yang menutup aurat  mampu  menjadi senjata paling berkesan melindungi wanita Islam daripada menjadi bahan gangguan lelaki yang tidak bertanggungjawab.

    Tudung yang kita pakai  membenihkan rasa keinsafan, rasa syukur kita sebagai insan muslimah. Kita  rasa diri kita masih banyak kekurangannya , masih banyak dosa dengan Allah SWT  mahupun dengan manusia. Kita  terasa bahawa menegakkan syariat dengan bertudung ini  suatu amalan yang mampu kita laksanakan. Yang pasti hati kita sentiasa berbunga kesyukuran dan percaya akan hakikat bahawa keyakinan diri  jadi lebih kukuh apabila kita bertudung. Bagi yang belum bertudung, cubalah bertudung, isyaAllah keindahan yang tersurat dan tersirat pasti terasa dan dapat dirasai. InsyaAllah.

       Ada orang bertudung tetapi lalai atau tidak bersembahyang. Ada orang yang bertudung tetapi mengabaikan kebajikan ibu bapa. Ada orang bertudung yang masih terlibat dengan pergaulan bebas. Ada orang bertudung yang masih menyentuh tangan-tangan lelaki yang bukan muhramnya. Dan bermacam-macam lagi yang bertentangan Islam yang dibuat oleh wanita bertudung termasuk kes-kes besar yang tidak perlu diterjemahkan dengan kata-kata sebab terlalu mengaibkan..Perilaku mereka ini mencabar kita  yang bertudung. Namu berkat ketabahan kita, kita tetap kekal bertudung sekali gus mematuhi perintah Allah SWT. Biarkanlah mereka dengan cara mereka jangan disakiti hati mereka jangan  pula kita terpengaruh sebaliknya kita sama-sama berdoa agar mereka kekal bertudung, bertingkahlaku positif  dan menjadi insan Muslimah  yang mengikut syariat dan ajaran Islam. Mudah-mudahan dengan doa dan harapan kita, perubahan positif akan berlaku.

       Seperkara yang perlu kita hayati bersama-sama  ialah, nilai  diri sopan santun, ketertiban Muslimah yang bertudung hendaklah sentiasa dijaga dan dipelihara dengan tulus ikhlas. . Wanita Islam lain yang hatinya ingin  bertudung pun terus teruja  untuk ikut bertudung apabila melihat sikap muslimah yang berhati mulia, yang amat mematuhi hukum Islam. Akhirnya, mereka rasakan bertudung atau menutup aurat jauh bezanya dengan pengalaman masa tidak bertudung. Lebih baiklah bertudung. Mereka berasa lebih selamat , suatu perasaan yang lebih indah yang tak terungkap dek kata-kata,  dan hati kecil mereka mula membisikkan “mengapalah aku tidak bertudung sedari awal lagi?”

        Masyarakat  bukan Islam pula tertarik  hati untuk mendekati Islam dan menerima   Islam dengan kalimah syahadah,kerana tertarik dengan sikap umat Islam yang sentiasa menjaga kemuliaan hukum-hakam Islam. Apabila  bertudung, wanita Muslimah ternyata dilihat bertingkah laku mulia, bersederhana dalam serba serbi, sopan dengan sesiapa sahaja termasuk dengan orang bukan Islam. Orang bukan Islam  sudah mula  nampak perbezaan agama Islam dengan agama mereka. Lihatlah betapa besarnya peranan tudung untuk prakarsa dakwah terhadap  orang bukan Islam. Selama ini kita tidak sedar diri kitalah perantara pendakwah bagi Islam. Kitalah sebenarnya antara pendakwah Islam. Dakwah kita bukan seperti pendakwah lain tetapi hanya melalui pakaian, melalui bertudung. Syukur Alhamdulillah.

        Kalau kita tutup aurat  dan dalam masa yang sama kita terus memperbaiki diri lahir dan batin dari semasa ke semasa, kitalah antara  sumber  jayanya mesej Islam mahu  disampaikan kepada seluruh ummah. Dalam situasi  semasa kita menginsafi bahawa  Islam itu bermula daripada diri kita sendiri. Yang paling bermakna ialah akhlak kita secara langsung  boleh beransur-ansur  jadi baik jika kita memakai tudung. Kita akan mengalami suatu perasaan yang kita tidak akan tergamak melakukan sesuatu yang menyalahi hukum  Islam. Itulah magisnya, rahsia terindah di sebalik memakai tudung. Hakikatnya, aurat, wajib ditutup di samping itu kita baikilah tingkah laku, personality diri kita dari semasa ke semasa.

      Kalau sudah mula menutup aurat biasakan diri dengan berbaik sangka, hiasi diri dengan sifat tolak ansur. Sentiasa bermanis wajah, berlembut kata-kata.  Batasi pergaulan bebas antara lelaki perempuan.Ohooh, takut tak dapat jodoh? Aha.... Soal jodoh pertemuan kita serahkan sahaja kepada Yang Maha Esa. Yakinlah pada ketetapan Allah SWT. Apabila sudah menutup aurat, cuba kita tingkatkan amalan lain. Cuba jangan tinggal solat . Solat hendaklah dijaga. Cuba didik diri jadi orang yang lemah-lembut. Yang  menjaga tertib sebagai seorang wanita Islam. Jaga diri dan maruah sebagai wanita Islam. Barulah nampak Islam ini indah dan cantik kerana indah dan cantiknya akhlak  menghiasi peribadi wanita muslimah yang bertudung. Semarak kasih sentiasa ada di mana-mana, di persekitaran dan di dalam diri wanita Islam yang bertudung.


       Kesimpulannya  apabila wanita  Islam itu sudah cantik peribadinya. Barulah orang lain turut terpikat untuk amalkan Islam. Barulah orang bukan Islam hormat dan mengakui “Islam is really beautiful.”  Pakailah tudung kerana kita wanita Islam wajib menutup aurat. Susah sangatke nak pakai tudung, atau rasa diri macam orang kampung kalau bertudung?, atau rasa rendahnya status anda kalau bertudung ?atau anda rasa akan  jatuhkah maruah anda kalau bertudung? Atau balik dari Mekah baru nak bertudung? Atau mahu tunggu usia senja baru nak bertudung? Renung-renungkan, fikir-fikirkanlah sebab menutup aurat(berjilbab atau bertudung) adalah perintah Allah SWT.




Isnin, 19 Februari 2018

Langkah-langkah untuk memupuk semangat kejiranan. Beri pendapat anda tentang langkah-langkah untuk memupuk semangat kejiranan .Karangan B- soalan percubaan Kedah 2018-


Semangat kejiranan kian terhakis dalam kalangan masyarakat kita.  Pada pendapat anda, apakah langkah-langkah untuk memupuk semangat  kejiranan

Semangat kejiranan merujuk kepada semangat bantu-membantu, toleransi, ikatan muafakat dalam kalangan masyarakat setempat terutamanya dengan jiran bersebelahan rumah kita.. Semangat kejiranan ini perlu ditingkatkan disemarakkan agar intipati keindahan hidup berjiran itu dapat kita nikmati bersama-sama.. Jadi, ada banyak kaedah yang boleh dilaksanakan untuk memastikan semangat kejiranan tidak dikesampingkan malah terus dipupuk dan ditingkatkan.

Antara langkah awal dan yang paling asas ialah kerajaan dengan suasana politiknya yang stabil menghidupkan semula Skim Rukun Tetangga di semua kawasan perumahan di negara kita. Rukun tetangga didaftarkan di bawah Kementerian Pembangunan Kerajaan Tempatan manakala penduduk secara formalitinya perlu mendaftar keahliannya dalam kelab Rukun Tetangga..Rukun tetangga berfungsi untuk mengawal keselamatan kawasan perumahan terutama apabila senja mula berlabuh hinggalah ke waktu malam menutup tirainya. Aktiviti ini memerlukan pembabitan semua pihak tanpa mengira kaum yang mampu menanam semangat kejiranan ketika melakukan rondaan bersama-sama. Ahli Rukun Tetangga bekerjasama menjaga keselamatan persis berat sama dipikul, ringan sama dijinjing dan tidak ada yang curi tulang.Suasana harmoni wujud sedamai kehidupan di daerah kejiranan. Sememangnya, hubungan rapat yang terjalin melalui Rukun Tetangga ini mengeratkan lagi hubungan antara kita yang hidup berjiran.

Seterusnya semangat kejiranan mampu dipupuk dengan mengadakan pelbagai majlis keramaian yang bercorak kekeluargaan. Majlis perkahwinan, rumah terbuka dan hari keluarga mampu menghidupkan semula semangat yang murni dan penuh dengan kemesraan dan keceriaan. Semua jiran akan beramah mesra dan mengenali satu sama lain melalui majlis seperti ini, dan tidak ada yang bertindak sombong bagai merak mengigal di rimba atau bagai enau dalam belukar melepaskan pucuk masing-masing. Sebaliknya masyarakat berjiran sentiasa bekerjasama bantu-membantu persis ke lurah sama dituruni, ke gunung sama didaki. Sesungguhnya, semangat kejiranan berupaya tumbuh dengan subur melalui saat-saat meriah, dan penuh kemesraan majlis-majlis keramaian di kawasan sekitar tempat tinggal kita.’

Selanjutnya, kerajaan mendominasi peranan mengukuhkan semangat kejiranan dengan mengadakan kempen kesedaran peri pentingnya semangat kejiranan ini. Penggunaan media massa seluas-luasnya dengan iklan yang menarik sudah pasti berupaya menarik perhatian masyarakat terhadap perlunya memupuk semangat kejiranan yang tekal, padu dan jitu.. Masyarakat akan mula bermuhasabah diri, menilai  tahap semangat kejiranan mereka lantas berusaha ke arah mengekalkan serta meningkatkan semangat itu di kawasan perumahan atau di kawasan tempat tinggal mereka. Suasana tegur sapa, bertanya khabar menjadi rencah kehidupan berjiran berteraskan yang tua dihormati manakala yang muda disegani. Kehadiran jiran menjengah di muka pintu disambut dengan senyuman, bual bicara santak ke senja. Oh betapa akrabnya suasana perpaduan direalisasikan dalam konsep kejiranan yang tulus suci  Ternyata kerajaan memang bijak memainkan peranannya dalam mencetuskan usaha memupuk semangat kejiranan yang cukup relevan di negara kita.

Di samping itu, sikap dan persepsi masyarakat perlu ditransformasikan ke arah kenali jiran kita, yakni perlu ambil berat terhadap jiran sebelah-menyebelah rumah kita. Transformasikanlah citra kontroversi jangan jaga tepi kain orang, kepada kita perlu jaga tepi kain jiran kita, dan jadikanlah diri kita mata dan telinga jiran kita terutama dalam aspek keselamatan, atau dalam situasi kecemasan dan dalam mengenalpasti keperluan penjagaan kesihatan jiran kita. Apabila kita ternampak manusia misteri di jeriji pagar rumah jiran kita maka segeralah kita bertindak menghubungi polis atau setidak-tidaknya hubungilah jiran kita dahulu. Sebagai tetangga kita hendaklah memandang semangat kejiranan ini sebagai satu aset penting dalam kehidupan berjiran. Kalau bukan kita yang membantu jiran kita, siapatah lagi. Semangat ini perlulah diutamakan dalam membentuk rukun hidup berjiran. Sememangnya, paradigma yang baharu sebegini dapat menjana dan memastikan semangat kejiranan  terus mekar mengharum di hati dan di minda  masyarakat kita.

Selain itu jiran perlu bersatu membentuk perpaduan bangsa. Jiran yang berketurunan Tionghua, India, Melayu, atau Kadazan boleh melakukan aktiviti bersama-sama seperti keluar beriadah, berjoging bersama-sama atau berekspedisi, berekreasi bersama-sama sambil berbincang persoalan keluarga hinggalah ke persoalan negara seperti meleraikan kemelut yang dihadapi oleh anggota kabinet negara, atau bagaimana Obama boleh menyusur keluar daripada gejolak ekonomi yang melanda Amerika!. Berbual kosong sambil beriadah dapat mengekalkan semangat kejiranan yang sedia bertapak di hati rakyat jelata di Malaysia. Hidup berjiran memang cukup indah, menarik dan eksklusif. Jelaslah aktiviti santai, beriadah, berekreasi dapat menyumbang ke arah pemupukan semangat kejiranan yang padu lagi mesra
.
Selanjutnya apa salahnya kita luangkan masa lakukan aktiviti kunjung –mengunjung, ziarah-menziarahi antara jiran kita sambil membawa buah tangan atau juadah enak untuk dimakan bersama-sama. Pada bulan Ramadan misalnya kita hulurkan juadah berbuka puasa kepada jiran kita. Pada musim buah-buahan pula hulurkan segugus rambutan , selonggok durian . Sudah pasti senyuman tersungging di wajah dan ucapan terima kasih bertalu-talu diungkapkan. Terasa suatu penghargaan, suatu nikmat, lumrah hidup berjiran apabila sesuatu yang melimpah ruah kita miliki kita bersedia berkongsi nikmat dengan jiran kita ,persis kata bidalan, sedikit sama merasa, banyak sama berlaba. Hakikatnya budaya kunjung-mengunjung dan beri memberi seikhlas hati ini mengukuhkan lagi ukhwah kejiranan dalam kalangan masyarakat marhaen.

Kesimpulannya, semangat kejiranan memang boleh digarap,diterap, dicanai, begitu kukuh, ampuh, padu dan jitu melalui beberapa prakarsa yang terancang dan ada yang terjadi secara tersendiri, secara magis, yang tanpa sebarang perancangan. Suasana hidup berjiran sememangnya cukup indah lagi mengagumkan dan fenomenaloginya hanya terdapat di negara kita Malaysia Semua pihak perlulah berusaha untuk memastikan semangat kejiranan terus diamalkan secara optimistik tanpa ada penghalang yang memisahkan kita.


Oleh : Anthony - (SMK Dato Mahmud Paduka Raja1)

Semoga A+ BM  dimiliki  oleh pelajar SPM 2018



Bahasa Melayu SPM- Latihan intensif Bahasa Melayu - bulan Februari untuk calon SPM 2018


Baca ayat di bawah kemudian bulatkan kesalahan penggunaan kata sendi & kesalahan bahasa terdapat dalam ayat tersebut.

1. Gadis comel nama Soleha itu datang daripada Kuala Kangsar yang terletak di Perak.
2. Saya menunggu Alya di hentian bas itu daripada pukul dua petang tadi lagi.
3. Iman menerima surat dari Hannan yang meninggal di Kampung Kusial.
4. Saya terdapat pengetahuan yang banyak dari buku yang saya pinjam itu.
5. Baju batik yang memakai oleh Anuar itu dibuat dari sutera asli.
6. Dari 5 ekor anak ayam, hanya seekor saja yang dapat hidup dengan sihat.
7. Di musim durian, Rafhan mendapat banyak wang hasil jualan duriannya.
8. Shamil  berkebun sayur-sayur pada belakang rumahnya.
9. Dengan pendapat Irfan, kerja itu perlu dibereskan sebelum Tahun baru Cina ini.
10. Buku cerita mengenai peperangan kaum Iban itu ada dengan Zul.
11. Wang itu diberikan ke  Pak Lah  lalui seorang sahabat yang tinggal di Kampung Sat.
12. Ibu pergi kepada pasar setiap hari untuk  membeli barang-barang dapur.
13. Latihan itu akan diadakan dari semasa kepada masa.
14. Adam jangka akan sampai di Kota Bharu  pada pukul 3.00 petang.
15. Sampaikan salam saya pada bapa awak.
16. Perkara itu akan diteliti dari masa ke semasa supaya memberi manfaat ke kita.
17. Jika bandingan di antara  Ijat dan Syafik,  Ijat lebih pantas berlari.
  
  Dalam setiap ayat di bawah terdapat beberapa kesalahan bahasa. Kenal pasti  kesalahan-kesalahan itu

1. Saifudin ditugas sebagai Pengarang di akhbar Utusan Melayu semenjak lapan tahun yang  lalu.
2. Hana berkecimpung di dalam bidang peternakan itik, rusa  dan Angsa sejak  kecil lagi
3. Asean dianggota oleh Malaysia, Indonesia, Thailand, Filipina, Berunai,  Vietnam, Singapura, Laos, myanmar, dan kemboja.
4. Menurut percayaan masyarakat Melayu, sang kancil adalah binatang yang pintar.
5. Tabeat merokok bagi wanita hamil akan bahayakan kesihatan dan  keselamatan bayi yang di kandung.
6. "Keahlian aku di dalam persatuan ini sudah berlangsung selama enam tahun," berkata pensyarah tersebut.
7. "Sekolah saya akan adakan satu persembahan  anekaragam," kata Yen  kepada ibunya.
8. Kami hendaklah senantiasa berwas pada terhadap anasir negatif  kalangan ahli persatuan ini.
9. Kita bagai pihak kerajaan akan terus berusaha membangun ekonomi negara.
10. Gejala cetak rompak boleh lumpuhkan industri seni utamanya industri muzik dan perfileman tanahair.
11. "Dimanakah awak letakkan gergaji yang telah gunakan tadi?" tanya Ramzi kepada anaknya.
12. "Engkaulah Wakil Jualan yang perlu saya tunggu-tunggu?" kata Anthony  kepada lelaki itu.
13. Pastikan awak mencatit nama dan angka giliran pada kertas jawap tersebut.
14. Pengurus Pemasaran akan sentiasa membantu engkau di dalam melaksanakan tugas-tugas tersebut.

Dalam  setiap ayat di bawah terdapat beberapa kesalahan tatabahasa. Kenal pasti kesalahan itu dan buatlah pembetulan.

1. Oleh kerana begitu lama bekerja sebagai editor, ianya mempunyai banyak pengalaman dalam hal karang-mengarang.
2. Setiap pelajar-pelajar yang mengikuti seminar itu diminta mengecam struktur ayat yang menyalahi akan hukum tatabahasa.
3. Budak yang mencuri duit itu menegaskan yang dia tidak pernah menerima didikan agama dari kedua orang tuanya.
4. Banyak pepohon yang rendang ditanam di kiri kanan lebuhraya itu.
5. Jimat-cermat adalah merupakan sikap yang patut diamalkan oleh kita sejak dari bangku sekolah lagi.
6. Kerajaan mensasarkan tentang keuntungan melalui projek mega itu adalah sebanyak RM200 bilion.
7. Perbuatan saling tolong-menolong di dalam melakukan sesuatu perkara yang tidak baik amatlah ditegah.
8. Juruterbang-juruterbang MAS dan AirAsia sedang menjalani kursus lanjutan di Perdana Hotel.
9. Jawapan yang dikemukakan itu adalah merujuk buku teks dan nota guru.
10. Majlis pelancaran, pelantikan jawatankuasa, dan perletakan batu asas oleh tetamu jemputan berjalan lancar.

Info bahasa –sekadar bacaan santai
Dalam pertuturan seharian, masyarakat Kelantan kerap menggunakan kata ganda daerah dengan tujuan untuk menunjukkan darjah paling. Cuba lihat contoh kata ganda Klate di bawah:-


balik-kue = keadaan yang tidak terurus > lintang-pukang
bekak-beking = keadaan yang banyak bengkak
belok-bleka = bengkang bengkok
biru-ketu = biru tua, terlalu biru warnanya
bulat-gete = terlalu bulat
busuk-bangar = terlalu busuk
gege-regok = terlalu bising
gege-rioh = suasana amat bising > hingar-bingar
kemah-kemin = kejap, pegangan/pautan yang kuat/erat
keras-kejun = terlalu keras
kunin-nehe = terlalu kuning
manis-leting = terlalu manis
masin-perak = terlalu masin
merah-nyela = merah cerah / merah terang
pahit-lepe = sangat pahit
papo-kedano = terlalu miskin
puteh-sepo = terlalu putih/ bersih
tawa-hebe = terlalu tawar/ tak ada rasa apa-apa



Bahasa Melayu SPM- Latihan intensif tatabahasa, ejaan dan imbuhan Bahasa Melayu SPM 2018 - untuk pelajar cemerlang SPM


Baca dengan teliti ayat-ayat di bawah, kemudian cuba betulkan kesalahan-kesalahan bahasa yang terdapat dalam ayat-ayat tersebut.
1. Adalah dimaklumkan bahawa sekolah akan dibuka pada hari Ahad depan.
2. Anak-anak Cikgu Narzuki pintar-pintar belaka.
3. Alya menggenggam erat tangan ibunya ketika menghembuskan nafasnya yang terakhir.
4. Asap-asap yang keluar dari ekzos kenderaan mengandungi banyak gas karbon monoksida.
5. Ayah menghadiahi sepasang kasut sukan kepada saya.
6. Begitu besar sekali pengorbanan ibu-bapa terhadap kita.
7. Buku yang bertajuk 'Penyediaan Menghadapi SPM 2018' itu berharga RM12.00.
8. Burung-burung merpati yang berterbangan di udara amat berbahaya kepada kapal terbang.
9. Demi cintakan kamu, aku sanggup melakukan apa sahaja.
10. Deretan premis-premis perniagaan itu hanyalah menjual barangan cenderamata.
11. Di antara pemain-pemain yang akan menyarung jersi negara ialah Rafhan, Irfan dan Adam.
12. Hakim menjatuhkan perompak itu dengan hukuman penjara selama 20 tahun.
13. Ibu-ibu bapa diseru agar sentiasa membantu pihak sekolah di dalam usaha mendisiplinkan pelajar.
14. Juru-juruterbang MAS sedang berkursus di Humairah Hotel.
15. Kekalahan Chong Wei kepada Lin Dan adalah disebabkan sabotaj oleh pihak penganjur.
16. Kerajaan telah menghadkan jumlah kemasukan PATI.
17. Kerana tidak menyiapkan banyak kerja rumah, dia dimarahi oleh gurunya.
18. Kita mestilah bersedia mengakui akan kelemahan dan kesilapan diri.
19. Langkah seterusnya ialah dengan melaporkan kepada pihak polis tentang kes buli itu.
20. Mesyuarat agong PIBG telah berlangsung pada bulan Febuari.
21. Orang tua itu menceritakan tentang pengalamannya semasa di dalam pemerintahan Jepun
22. Pakaian yang sangat mahal ini tidak mampu dibeli oleh saya.
23. Pekerja-pekerja JPS sedang berusaha memperdalamkan dasar sungai bagi mengelakkan banjir.
24. Pihak sekolah mensasarkan semua calon SPM 2018 mencapai keputusan 9A.
25. Pihak urusetia menerima banyak pertanyaan daripada para pengunjung pameran.
26. Saya adalah di antara orang yang terlibat di dalam penyiasatan itu.
27. Saya melihat keadaan awak sangat lesu. Awak demamkah?
28. Surat panggilan temuduga itu datangnya dari Kementerian Pendidikan Malaysia.
29. Telah bertahun lamanya saya tidak pulang berhari raya di kampung halaman.
30. Yang berbaju kurung berwarna hijau itu ialah ibu mertua saya.

Baca ayat-ayat di bawah dengan teliti, kemudian perbetulkan kesalahan-kesalahan yang terdapat dalam ayat-ayat tersebut.

KATA PENGUAT/KATA ADJEKTIF/KATA BILANGAN/KATA PEMERI/KATA TANYA

1. Adalah dimaklumkan bahawa sambutan kemerdekaan peringkat sekolah akan diadakan pada hari Ahad depan.
2. Ayah saya menjadi ahli persatuan guru-guru Semenanjung Malaysia.
3. Baju-baju yang dijual di gerai itu mahal-mahal harganya.
4. Banyak orang yang sukakan dengan sikap pegawai yang peramah itu.
5. Beberapa guru dikehendaki menghadiri mesyuarat di PPD Kota Bharu pada petang ini.
6. Begitu besar sekali pengorbanan yang dicurahkan oleh kedua orang tua kita.
7. Bilangan peserta-peserta yang mengambil bahagian adalah terlalu sedikit.
8. Dia memang gemar dengan keenakan buah durian.
9. Ibu mengidam untuk makan berbagai jenis ulam semasa mengandungkan adik.
10. Jawapan soalan itu adalah berdasarkan buku teks.
11. Keadaan di dalam dewan itu sungguh riuh-rendah apabila pengerusi majlis gagal mengawal suasana.
12. Kerja-kerja memperindahkan taman bunga itu telah menelan belanja sebanyak RM5,000.
13. Kita haruslah bertanggungjawab atas apa yang kita lakukan.
14. Lima orang pelajar-pelajar sekolah itu terpilih mengikuti kursus kepimpinan di PPD Kota Bharu.
15. Para-para jemaah haji dinasihatkan agar menjaga pemakanan ketika berada di Tanah Suci.
16. Penyanyi yang paling terkenal dan diminati sehingga kini adalah P.Ramlee.
17. Perjanjian Pangkor adalah perjanjian yang menjadi titik tolak campur tangan Inggeris di Tanah Melayu.
18. Pihak sekolah akan memperkasa PSS agar dapat banyak memberikan manfaat kepada pelajar-pelajar.
19. Pulau Langkawi adalah di antara destinasi pelancongan yang sangat terkenal di negara kita.
20. Sejak kilang itu didirikan, kesemua anak-anak sungai di daerah itu telah tercemar.
21. Setengah pelajar gemar melakukan perbuatan yang sia-sia ketika cuti sekolah.
22. Setiap orang pelajar PT3 2018 dikehendaki ke dewan untuk mendengar taklimat penting.
23. Siapa yang ingin turut serta dalam lawatan itu diminta mengisi borang yang disediakan.
24. Tanggungjawab yang terpikul di bahu tiap-tiap orang pemimpin negara berat amat.
25. Yang turut hadir dalam majlis itu adalah Pengarah Pelajaran Negeri.

KESALAHAN KATA DAN TATABAHASA...!
Dalam ayat-ayat di bawah terdapat satu kesalahan penggunaan kata atau istilah dan satu kesalahan tatabahasa. Kenal pasti dan betulkan kesalahan-kesalahan itu.
1. Anuar menghadiahkan ibunya dengan sebuah kereta sebagai mengenang jasa dan pengorbanan ibunya selama ini.
2. Hutan mempunyai berbagai fungsi yang bermanfaat kepada masyarakat selain berperanan sebagai kawasan teduhan hujan.
3. Jabatan Meteorologi menganggarkan bahawa cuaca di perairan Kelantan adalah mendung, manakala di lain-lain tempat cuacanya cerah.
4. Jabatan Perhutanan sedang memantau akan kerja-kerja pemeliharaan hutan paya bakau yang sedang dijalankan.
5. Kedua-dua ibu bapanya tidak mampu menghantar Ali yang tepok itu ke sekolah khas kerana sewa bulanannya tinggi sangat.
6. Kerajaan telah memberikan diskaun  kepada nelayan di seluruh negara bagi meringankan beban di dalam kehidupan mereka.
7. Kursus membaiki alat penghawa dingin akan dianjurkan oleh pihak kerajaan dengan kerja sama agensi swasta.
8. Pak Lah memberitahu yang anaknya juga boleh melanjutkan pelajaran tinggi ke luar negara  asalkan dia  rajin berusaha.
9. Rakyat Malaysia harus saling bantu-membantu dalam usaha melupuskan gejala rasuah.
10. Sukan merupakan wacana yang dapat mengukuhkan perpaduan rakyat yang berbilang kaum-kaum di negara kita.


MENGESAN DAN MEMBETULKAN KESALAHAN BAHASA DALAM AYAT
1. Ahli Jawatan Kuasa PIBG SMK Dato Mahmud Paduka Raja 2 disarankan agar sentiasa mengemukakan ide-ide bernas ketika di dalam mesyuarat penting.
2. Banyak sekali penggunaan imbuhan pinjaman dalam bahasa Melayu. Imbuhan pinjaman ini terdiri daripada bahasa Yunani-Latin-Inggeris, Arab-Parsi, dan Sanskrit.
3. Guru muda itu sedang mengajarkan pelajarnya teknik menulis karangan yang terkini.
4. Jangan membiarkan faktor kemiskinan menjadi penghalang kepada pelajar-pelajar untuk berjaya.
5. Marcapada ini sedang menghadapi kegawatan ekonomi dan kebejatan sosial yang semakin membimbangkan.
6. Para guru seharusnya mampu mendokong peranan dan tanggungjawab mendidik anak bangsa yang bakal menjadi teraju kepimpinan negara.
7. Para ibubapa diseru agar mengenalpasti kelebihan dan kekurangan setiap anak-anak di bawah jagaan masing-masing.
8. Pelbagai kehidupan akuatik menghadapi masalah kepupusan akibat kejadian kes pencemaran sungai yang semakin berleluasa.
9. Perjanjian Pangkor adalah perjanjian yang menandakan bermulanya campurtangan Inggeris di Tanah Melayu.
10. Persatuan bekas-bekas pelajar atau pun alumni sepatutnya memberikan sumbangan bagi membantu pihak sekolah dalam melaksanakan aktiviti kecemerlangan.
11. Pihak kerajaan sedang memantau dengan penuh teliti masalah kebanjiran pendatang asing tanpa izin yang semakin menimbulkan banyak masalah kepada negara.
12. Pilihanraya Umum ke 14 akan berlangsung tidak beberapa lama lagi. Rakyat diingatkan agar membuat pemilihan yang tepat supaya kesinambungan pembangunan negara dapat diteruskan.
13. Tanggungjawab yang dipikul oleh kita selama ini sepatutnya mendapat perhatian dari pihak atasan.


Minum banyak air kosong- Menjimatkan!

Aku antara berjuta rakyat malaysia yang zaman sekolah rendahnya membawa bekal. Kita letak tepi cerita ada duit belanja atau tidak. KIta fokus kepada membawa bekal ke sekolah, khususnya botol air. Kepada sesiapa yang sezaman dengan aku botol air paling popular pada masa itu ialah botol air berbentuk telefon atur. Antenanya jadi straw.
Tertunggu, tunggu jugak aku kalau-kalau trend hipster akan kembalikan botol air telefon jenama Atur ni.
Malangnya, aku mengada-ngada. Tak pernah nak air kosong di isi dalam botol itu. Kalau mewah, masa tu air ovaltine, kalau biasa – biasa, air teh o sahaja. Air milo jangan harap la, itu kena tunggu lori milo datang sekolah baru merasa.
Kalaulah masa tu aku tahu tabiat membawa dan minum air kosong ini kana memberi kesan kepada kesihatan dompet aku semasa dewasa.
Fast foward ke alam kedewasaan.
Aku bersembang dengan seorang kenalan yang aku tahu sentiasa membawa botol air bersama-sama kemana-sahaja dia pergi, sama ada bekerja apa lagi kalau beriadah. Botol air dia pun boleh tahan bergaya. Sekejap botol kaca, sekejap botol plastik. Kadang-kadang botol air yang dapat free apabila beli minyak hitam di stesen minyak Shell atau Petronas tu.
Ada sekali aku tengok dia bawa botol air bentuk kertas A4 yang tebal dekat seinci. Mungkin sebab aku gelak besar sangat hari tu, dia tak bawa dah botol air fail dia tu. Katanya dah bagi kat bini.
Satu hari aku gatal mulut bertanya tentang tabiatnya membawa air kosong setiap hari itu:
Aku: Engkau ada kencing manis ke, asyik bawak air kosong je. Try la Vivix tu. aku tengok banyak blog promote. Aku tengok engkau pun duit banyak je…
Din Botol: Betul.
Aku: Betul apa? Kencing manis?
Din Botol: Tak, tak de kencing manis. Aku cakap betul aku duit banyak. Pasal selalu bawa air botol la.
Aku: Engkau kencing keluar petrol ke? Lepas tu tadah tuang dalam kereta. Jimat duit minyak. Macam tu?
Din Botol: Tak la sampai macam tu. Engkau kalau singgah stesen minyak selalu je aku tengok beli air tin. Kalau sehari tiga ringgit, sebulan berapa?
Aku: Ala kalau aku tak beli pun jimat tak sampai seratus je sebulan.
Lalu aku kena syarah dengan Din Botol yang isinya lebih kurang macam ni.
Mampukah kita menyimpan RM 1000 sebulan?

“Aku tak beli minuman dalam tin atau kotak bila berjalan. Untuk elakkan rasa haus, aku bawa air botol. Dapatlah jimat, betul, jimatnya sikit je. RM90 sebulan je, kalau kau andaikan kau beli air botol RM3 setiap hari. Itu bukan sebab aku jadi banyak duit. Tapi itu sebab aku dapat simpan duit sikit.
Itu baru satu habit. Kalau aku dinner di rumah setiap hari dan tapau lunch di office, aku jimat lagi. Dapat la jimat sikit lagi, mungkin RM50 sebulan. Kalau aku konsi kereta dengan kau bergilir-gilir ke pejabat, dapat la jimat lebih RM100 sebulan duit minyak. Itu baru tiga habit. Bayangkan kalau aku ada sepuluh habit yang boleh jimatkan aku RM100 setiap satu.
Sebulan aku boleh jimat RM1000.00.
Kalau kau berhenti merokok sahajapun, kau dah boleh jimat RM500 sebulan, separuh dari apa yang aku boleh jimat. Itu engkau baru buang satu habit.
Simple je, setiap hari ko teliti apa ko buat, cari satu benda yang boleh ko buang, yang boleh jimatkan kau RM3. Jadikan Habit. Cukup sepuluh, Ko akan jimat RM900 sebulan. Simpanlah extra sikit Rm100 untuk cukup kan RM100. Jadi tak mustahil nak simpan RM1000.00 sebulan kan?”

Aku faham apa din cuba sampaikan. Rumah terdiri daripada ratusan bata yang kecil. Kalau tiba-tiba nak simpan selonggok, memang akan terduduk. Tapi kalau ‘cukur’ dua tiga ringgit dari perbelanjaan yang dah ‘terbiasa’ itu, memang boleh nampak hasil kalau konsisten dan ada kemahuan.

Jangan Tiru